Åpenhetsloven

1. INNLEDNING

Lov om virksomheters åpenhet og arbeid med grunnleggende menneskerettigheter og anstendige arbeidsforhold (“Åpenhetsloven”) trådte i kraft 1. juli 2022. Denne redegjørelsen er Auksjonen.no AS og datterselskapets PlusTech AS (under fusjon inn i Auksjonen) sin redegjørelse for aktsomhetsvurderingene etter Åpenhetsloven § 5. Redegjørelsen omfatter aktsomhetsvurderingene vi har utført for perioden 1. juli 2022 til 20. juni 2023. Vurderingene er utført våren 2023, og leverandører etter 31. desember 2022 er i stor grad inkludert i aktsomhetsvurderingene.

2. ORGANISERING OG DRIFTSOMRÅDE

2.1 Auksjonen

Auksjonen driver en nettbasert auksjons-plattform i Norge for kjøp og salg av hovedsakelig brukte maskiner, kjøretøy, båter og utstyr (www.auksjonen.no). Plattformen imøtekommer behovene til bedrifter, privatpersoner, offentlige institusjoner og finansinstitusjoner samt konkursbo, og er åpen for budgivere på nett. Auksjonen fungerer normalt som et mellomledd for salget.

Virksomheten drives med utgangspunkt i selskapets forretningslokaler i Tønsberg. Selskapet har også en filial i Oslo og tilstedeværelse på Hamar og Nordkisa. Selskapet har ca. 75 ansatte. Selskapets ansatte utfører arbeid som hovedsakelig auksjonsrådgivere, administrasjon og backoffice, logistikkarbeid, klargjøring av objekter for salg, og fotografering fra logistikkavdelingen.

2.2 PlusTech

PlusTech er en nettbasert leverandør av megler- og auksjonstjenester for salg av diverse brukt utstyr, hovedsakelig anleggsmaskiner, busser og lastebiler gjennom sin hjemmeside www.plustech.com.

Gjennom nettbaserte meglertjenester opptrer PlusTech som et mellomledd for salget ved å koble sammen selger og kjøper av maskiner og utstyr innen anlegg/ entreprenørbransjen.

PlusTech avholder også auksjoner på sine hjemmesider. PlusTech innehar da en rolle som mellomledd mellom selger (leverandør) og kjøper (budgiver).

PlusTech har kontor i Trondheim og ca. 15 ansatte. De ansatte oppsøker kunder, og driver administrasjon og back-office fra kontoret.

3. RETNINGSLINJER

Selskapene har forankret arbeidet med grunnleggende menneskerettigheter og anstendige arbeidsforhold under Åpenhetsloven i styret og utpekt en ansvarlig til å følge opp det praktiske arbeidet med aktsomhetsvurderingene under Åpenhetsloven. Den ansvarlige har jevnlig rapport til daglig leder og styret om arbeidet som har blitt gjort under Åpenhetsloven, og vil også gjøre det framover.

Selskapenes styrer har videre vedtatt interne retningslinjer for å sikre jevnlig oppfølging av arbeidet med grunnleggende menneske-rettigheter og anstendige arbeidsforhold.

Selskapene har en egen fane om åpenhetsloven på sine nettsider. Her informeres det også om en epostadresse som kan benyttes for spørsmål til selskapene relatert til åpenhetsloven. 2/3

Hva gjelder formidling av våre forventninger til leverandører og forretningspartneres overholdelse av grunnleggende menneskerettigheter og anstendige arbeidsforhold har dette for det første fremgått ved informasjonsinnhentingen under aktsomhetsvurderingene. Separate etiske retningslinjer for leverandører er utformet, vil bli lagt på nettsiden og vil bli formidlet til en god del leverandører.

4. AKTSOMHETSVURDERINGENE

Vårt arbeid med aktsomhetsvurderingene startet med en overordnet analyse og informasjonsinnhenting for egen virksomhet, leverandører og forretningspartnere. Formålet var å identifisere hvilke områder som utgjør høyest risiko for negativ påvirkning på grunnleggende menneske-rettigheter og anstendige arbeidsforhold.

Egen virksomhet består hovedsakelig av ansatte på våre kontor i Norge. Alle er ansatt på lovmessige vilkår. Vi kjøper andre tjenester til egen virksomhet, som for eksempel leie av kontorlokaler, IT-tjenester, revisjon osv. Disse er dermed leverandører til oss.

Vi innhentet en komplett oversikt over leverandører og forretningspartnere (heretter samlet “Leverandører”) i perioden referert til i punkt 1. Vi tok deretter en risikobasert tilnærming til hvilke leverandører som skulle kartlegges og i hvilken grad.

Som metode i den videre kartleggingen så vi først på allment tilgjengelig informasjon om risiko for brudd på grunnleggende menneske-rettigheter og anstendige arbeidsforhold, hovedsakelig knyttet til de aktuelle Leverandørenes geografi og bransje. Det ble bl.a. benyttet rapporter og informasjon fra OECD, Norsk kontaktpunkt for ansvarlig næringsliv, og fagsider fra Direktoratet for forvaltning og økonomistyring.

Deretter ble det forespurt informasjon fra aktuelle Leverandører, herunder om Leverandørene kjente til om deres egen virksomhet, deres leverandørkjeder eller forretningsforbindelser innebar en risiko for negativ påvirkning på grunnleggende menneskerettigheter og anstendige arbeidsforhold.

Der det var passende ble det sjekket informasjon på aktuelle Leverandørers hjemmesider. Vi har ikke fått svar fra alle aktuelle Leverandører, og har etablert en prosess for videre oppfølging (risikobasert).

I den grad de er publisert har vi også gjennomgått redegjørelser fra aktuelle Leverandører som selv er underlagt åpenhetsloven.

Vi har ikke avdekket faktiske negative konsekvenser eller vesentlig risiko for negative konsekvenser gjennom våre aktsomhetsvurderinger. Som et resultat av dette er det ikke iverksatt ytterligere tiltak, annet enn de etiske retningslinjene til leverandører omhandlet i punkt 3 over. Siden vi ikke har mottatt all informasjon fra de aktuelle leverandørene ennå, vil vi sørge for at det blir utført passende oppfølging. Vi vil også følge opp eventuelle varsler om mulige brudd på grunnleggende menneskerettigheter og anstendige arbeidsforhold som vi mottar.

Signert elektronisk av styre og daglige leder i Auksjonen.no AS og PlusTech AS