Vestlandets største privateide elektrikerfirma lette etter mer innbringende måter å avslutte leasing avtalene sine på Løsningen fant de hos Auksjonenno
LOS Elektro er Vestlandets største privateide elektrikerfirma, og elektroinstallasjon i bygg og anlegg har vært en del av kjernevirksomheten siden oppstarten i 1983. Men dette skal ikke handle om hverken komplekse byggeprosjekter eller elektroinstallasjoner i private hjem. Dette skal handle om mange små summer, som til slutt blir til et betydelig tall på bunnlinja. Stikkordet er leasing av bil. Nærmere bestemt hvordan man smartest mulig avslutter et leasing-forhold.

Kan bli kostbart

LOS Elektro er som sagt en stor aktør, også når det gjelder bilavtaler. – Leasing er lettvint, men det kan også bli kostbart på slutten av en avtale. Og det er sluttoppgjøret vi utfordrer litt her, begynner Erik Woldseth, bilansvarlig hos LOS Elektro. For det er jo slik at hvis Woldseth & co velger å levere tilbake bilen etter endt leasing, så vil de få en påkost-faktura for slitasje utover «det normale». Dette er stort sett arbeidsbiler som har slitasje utover «det normale». Dermed blir også påskost-regningen deretter. – LOS Elektro er 265 ansatte og har rundt 110 biler. Bilhold er kostbart og medfører store summer. Og da kan det være bryet verdt å være åpen for nye tanker og ideer. Det å kunne se de marginene som ligger i én enhet og gange det med 110. Dette øker marginen vår ved avslutningen av leasingperioden, forteller Woldseth engasjert.

Har en enorm rekkevidde

Apropos «nye tanker og ideer». Løsningen fant de hos Auksjonen.no. – Tradisjonelle bilsalg kan gå raskt, og for mange bedrifter handler det om å sørge for en trygg likviditet til enhver tid. Men jeg gjorde meg en observasjon: Bilene vi løste ut og la ut for salg, ble konsekvent kjøpt av profesjonelle oppkjøpere. Ja, det gikk raskt, men det er ikke nødvendigvis det mest lønnsomme, fortsetter han.
NÅR UT TIL MANGE En slik annonse hos Auksjonenno sørger for å nå ut til interesserte sluttbrukere
Woldseth hadde lyst å se på alternativene mot privatmarkedet og det var nettopp den bredden han fant hos Auksjonen.no. – Ja, så enkelt er det faktisk. Ved å bruke dem, når vi ut til mange flere sluttbrukere, sier han. Det LOS Elektro gjorde, var å kjøre en test. Resultatet var at de konsekvent oppnådde en ganske mye høyere sum ved å gå ut bredere i markedet. – La oss si at du tjener 20 000 kroner mer per bil. Da er det faktisk litt dumt å ikke benytte seg av den muligheten, når vi tross alt er så store som vi er. Det er penger på bunnlinjen, uansett om du har fire biler eller 110, sier Woldseth.

En rekke fordeler

Woldseth forteller at det er spesielt to ting LOS Elektro er fornøyde med når det gjelder bruken av Auksjonen.no. Men han er jo bergenser, så han nevner like godt fire ting. – Jeg har bare positive ting å si om dem. For det første oppnår vi høyere salgspriser. Dessuten er hele håndteringen utrolig enkel. Om jeg så ønsker henting av 50 biler, så blir dette tatt hånd om. Jeg trenger ikke tenke på vasking, lagring, logofjerning, bilder og annonsering. Alt det som tar tid. Man skal heller ikke kimse av verdien av å være både «serviceminded» og proff. Det er veldig tillitsskapende, gløder det fra Vestlandet.

Det store regnestykket

Slike attester mottas naturlig nok med glede hos Auksjonen.no. – Den oppdagelsen LOS Elektro har gjort, er akkurat det vi er til for. Vi ønsker å fortelle at det kan være en mulig oppside ved å kjøpe ut leasingbiler i leasingperioden, eller etter endt leasing, sier Knut Petter Gisholt, salgsleder i Auksjonen.no. Han har for anledningen laget et regnestykke som eksempel. «Kunde X» leaser en bil i 5 år. Etter endt leasing har «Kunde X» tre alternativer:
  • Viderelease bilen (skjer veldig sjeldent)
  • Kjøpe ut bilen
  • Levere bilen tilbake til leasingselskapet

Dyr påkostfaktura

Hvis de velger å levere tilbake bilen etter endt leasing, så vil de få en påkostfaktura for slitasje utover det normale. Som sagt: Dette er arbeidsbiler som gjerne har slitasje utover det normale og påkostregningen vil derfor normalt sett ligge et sted mellom 40.000 og 60.000 kroner. La oss si 50.000 for enkelhets skyld. «Kunde X» kan også kjøpe ut bilen fra leasingen for f.eks. 300.000 kroner. De slipper da unna påkostregningen. – Hvis de velger å kjøpe ut bilen etter endt leasing, ønsker vi da at de selger denne bilen på Auksjonen.no. Da får kanskje «Kunde X» solgt bilen for f.eks. 315.000 kroner. Og det er her poenget kommer: – Veldig mange tenker at det er et tapsprosjekt å kjøpe ut leasingbiler, men faktum er at det er mulig å tjene gode penger på det, sier Gisholt.
KAN HJELPE Salgsleder Knut Petter Gisholt i Auksjonenno sier det kan gi bedre økonomiske resultater å selge leasingbiler gjennom dem kontra å levere tilbake til leasingselskapet

Fasiten

Vi lar han regne litt videre, både for å forklare, og for å komme med en slags fasit: 1. Kjøpe ut-alternativet: Kjøpesum: 300.000,- Salgssum: 315.000,- Gevinst: 15.000,- 2. Levere tilbake-alternativet: Påkost 50.000,- Kostnad: 50.000,- Det kan gi en differanse på hele 65.000 kroner. Per bil.

– Det er mulig

Nok matte. Vi lar heller Auksjonen.no og LOS Elektro komme med noen siste ord. – Vi ønske å opplyse folk om at det kan være en gevinst ved å ikke levere tilbake bilen. Veldig mange av de store, statlige bedriftene har regulerte budsjetter som forhindrer dem fra å kjøpe ut bilene etter leasingperioden. Det gjør egentlig at de automatisk går glipp av en mulig oppside, for det er faktisk mulig å spare noen tusenlapper på hver eneste bil, sier Gisholt. Det er Woldseth helt enig i. – Jo høyere forventet pris bilen kan selges for, desto bedre er marginene vi kan hente ut ved å bruke Auksjonen.no. Og det er helt logisk. Vi har definitivt ikke brukt dem for siste gang.

Vil du vite mer?

2.800 bedrifter selger gjennom Auksjonen.no. Du er ekspert på din maskin, vi er eksperter på å selge den. Les mer om hvordan her.

Kontakt vår salgssjef Knut Petter Gisholt på e-post [email protected] eller telefon 977 64 000 for en hyggelig salgsprat. Vi finner gjerne den beste løsningen for ditt firma!